Bästa dragbilen för vanligt B-körkort

Att hitta en bil som får dra tungt på vanligt B-körkort är inte det lättaste. De bilarna man tänker är bra dragbilar får oftast bara dra något ton då bilen i övrigt är såpass tung. Ekipaget totala vikt får inte överstiga 3500kg.

Låt oss ta ett exempel på en sådan bil. Vi tar en Volvo XC60 med D4 motor och automat. En av Sveriges vanligaste bilar. Den har en totalvikt på 2500kg. Detta innebär att vi endast får hänga på en kärra eller husvagn på 1000kg. Ska du hänga på en husvagn så blir det inte en så stor om den bara får ha en totalvikt på 1000kg. Man tänker ju sig att en SUV borde vara en utmärkt dragbil. Vilket det också är, om man har ett utökat B-körkort.

Jag får ofta frågan om en stor bil som kan dra närmare 1500kg på körkort. Alternativen haglar inte ner med de kriterierna. Visst finns det modeller, men dem är ganska få. Min personliga favorit landar på Golf Alltrack, både med bensin och dieselmotor. Med bensinmotor drar du 1460kg och dieselmotorn 1420kg då den är lite tyngre.

Där har man en av de mest optimala förhållandena kontra storlek bil, dragvikt och motor. Att den dessutom är en riktigt trevlig och kompetent bil gör inte saken sämre.

Golf Alltracken har fått riktigt bra omdömen av bilpressen genom åren. Den har till och med nämnts som definitionen av lagom. Alltså en helt perfekt modell för landet lagom. Skämt åsido. De många har konstaterat är att den är riktigt bra för svenska marknaden. En Golf i sitt grundutförande, med större bagageutrymme, automatlåda, höjd markfrigång och fyrhjulsdrift som standard.

Jag har själv kört Golf Alltracken en hel del. Riktigt trevlig bil att köra som framförallt med dieselmotorn är riktigt snål. Bensinmotorn får man räkna med att den slurpar i sig ett par deciliter mer per mil.

Varje gång jag ska lasta mycket så slås jag av hur mycket som går in där bak. Bilen är ju inte så stor på utsidan. Strax under 460cm så är den 20cm kortare än Passaten. Men storleksskillnaden i bagageutrymmet är inte stor. Passatens utrymme är bara några få centimeter längre. Samma bredd.

Givetvis har man då fått dragit in på centimetrarna någonstans. Annars är de svårt att få ihop ekvationen. Det man kan konstatera är att Golfens baksäte är ganska mycket mindre än Passaten. Benutrymmet är största skillnaden. Dock inga problem att få plats 4st normalstora vuxna i bilen. Men de kan ändå konstateras att baksätet är Golf Alltrackens akilleshäl.

För en familj på två vuxna och tre barn i åldrarna så de sitter i framåtvända bilbarnstolar så är denna bil utmärkt. Gott om utrymme i bagageutrymmet, tillräckligt med plats i baksätet och möjlighet att kunna koppla på en husvagn stor nog för hela familjen.

Bra att tänka på vid köp av en Golf Alltrack är att kika mönsterdjupen på däcken. Är differensen för stor mellan fram och bakaxel så behöver man byta däck runtom då fyrhjulsdriften inte klarar för stor differens. Det är även bra och kolla om 6000mil service är gjord om den rullat däromkring. Kostnaden för denna är ganska hög då de kan falla in så oljan i både växellåda och fyrhjulsdrift byts samtidigt. Detta medför en extrakostnad på ca 5000kr utöver vanliga servicekostnaden. Fyrhjulsdrift och automat kostar kan vi konstatera. Det är dock bara var tredje år oljan i fyrhjulsdriften ska bytas, och automaten har en intervall på 6000mil. Så det är absolut värt det om man är i behov av fyrhjulsdrift och automat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *